Jonny Axelsson har vunnit ett stort internationellt erkännande och är hyllad av musikkritiker, för djupet och dimensionerna i hans uttolkningar. Andrew Clements skrev i The Guardian: ”Det finns inget överdrivet eller insmickrande med Axelsson, han bara tar sig an sina uppgifter med en bländande musikalitet.”, Roger Thomas i The International Record Review: ”Axelssons spel är flödesrikt, organiskt och ytterst artikulerat – kort sagt, helt enkelt enastående musikaliskt”, och Anna Picard i The Independent: ”med all respekt för andra slagverkare vill jag säga att Axelsson är den mest fenomenale trumslagaren jag sett”.
Jonny Axelsson är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och var redan då aktiv som kammarmusiker och solist, vilket sedan har utvecklats till ett konstnärskap bestående av stor egensinnighet och stringens. Han har introducerat historisk slagverksmusik till den svenska scenen, bland annat i form av soloverken av Iannis Xenakis och av Kevin Volans, och att vara en av ledarna och initiativtagarna till den första uppsättningen av ”Drumming” av Steve Reich. År 2004 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris med följande motivering: ”Med osannolikt gott humör och yppersta musikalité har han slagit sig in i våra hjärtan och förblivit där.”
Konsertverksamheten omfattar framträdanden över hela världen, däribland som solist med orkestrar såsom Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, Göteborgs Symfoniker, Stråkorkestern Musica Vitae och KammarensembleN. Han är ständigt involverad i nära samarbeten med tonsättare, många gånger under väldigt lång tid, som t ex med Kevin Volans; ett samarbete som pågått i mer än 15 år. Jonny Axelsson har medverkat på ett flertal inspelningar som solist och kammarmusiker. CD’n “Percussione Con Forza” utnämndes i musiktidskriften the International Record Review till “bästa nutida musik CD år 2000”, och hans inspelning av Zyklus av Karlheinz Stockhausen hyllades av tonsättaren själv och av György Ligeti. Han har gett ut en CD med soloverk av Kevin Volans på hans egna skivbolag, vilken har fått översvallande recensioner internationellt, och ytterligare en med soloverk av Iannis Xenakis, Christian Wolff, Frederic Rzewski, Kent Olofsson och Gianvincenzo Cresta.
Jonny Axelsson has achieved great recognition worldwide and has been praised by music critics for the depth and dimensions in his interpretations. Andrew Clements in The Guardian wrote: ”There is nothing flamboyant or fussy about Axelsson, he just goes about his tasks with dazzling musicianship”, Roger Thomas in The International Record Review: “Axelsson´s playing is fluid, organic and highly textured – in short, simply superbly musical” and Anna Picard in the Independent: ”I mean no disrespect to other percussionists when I say that Axelsson is the most extraordinary drummer I have seen”.
Jonny Axelsson received his education at The University of Music in Gothenburg and was already then very active as a chamber musician and soloist, which laid the foundation for the personal and distinctive attitude his musicianship stands for today. He has introduced historical Percussion music to the Swedish scene, for instance the solo works by Iannis Xenakis and by Kevin Volans, and by being one of the leaders and initiators of the first Swedish concert production of “Drumming” by Steve Reich. In 2004 he received the “Swedish Composers Association’s Interpretation Award” with the following commendation: “With a tremendously good spirit and outstanding musicality he has found a place in our hearts and remained there.”
Jonny Axelsson has performed all over the World, sometimes as a soloist with orchestras like Radio-Sinfonieorchester Stuttgart, Gothenburg Symphony Orchestra, Musica Vitae String Orchestra och KammarensembleN. He is constantly involved in close collaborations, many times for a long period of time, like for instance with with Kevin Volans; a collaboration starting more than 15 years ago. He is featured on numerous recordings as a soloist and chamber musician. His solo album “Percussione Con Forza” was chosen by the International Record Review as “the best contemporary music CD of the year 2000”, and his recordings of Zyklus and Kontakte by Karlheinz Stockhausen was praised by Karlheinz Stockhausen himself, and by György Ligeti. He has released a CD with solo music by Kevin Volans on his own label, which received overwhelming reviews internationally.